Zdrowe odżywianie

Co jest kluczem do odchudzania?

Wrzesień 20, 2018

Co jest kluczem do odchudzania, dobrego samopoczucia i zdrowia?

Odpowiednia dieta? Ograniczenie kalorii? Aktywność fizyczna? Wytrwałość…? To też, ale nie to jest najważniejsze. Kluczem do osiągnięcia trwałej, skutecznej zmiany w sposobie odżywiania i w stylu życia jest UWAŻNOŚĆ. Dzięki praktyce uważności na co dzień i dieta, i ruch, i liczba kalorii zmieniają się niemal bezwysiłkowo, niemal samoistnie, a skutkiem ubocznym jest utrata zbędnych kilogramów, dobre samopoczucie i zdrowie.

Czym jest uważność? Uważność to świadomość tego, co się wydarza w chwili obecnej w nas i wokół nas. To pozostawanie w kontakcie ze sobą, bycie tu i teraz, cokolwiek by się nie działo. Akceptacja tego, co jest, bez osądzania, przyklejania etykietek, kombinowania. Bycie uważnym to jak bycie ciągłym obserwatorem swojego ciała, swoich uczyć i Twoich myśli, a także wszystkiego tego, co poza Tobą. Kiedy dziecko uczy się chodzić, podejmuje wiele prób – najpierw raczkuje, potem wstaje i upada niezliczoną ilość razy, wreszcie stawia swoje pierwsze chwiejne kroki. Aby nauczyć się uważności, postępuj podobnie. Praktykuj uważność w każdej chwili dnia codziennego – kiedy idziesz, sprzątasz, pijesz herbatę, mówisz, pracujesz. Uważność nie jest nam dana z góry. Trzeba ją ćwiczyć, a przede wszystkim trzeba jej chcieć. Warto, bo uważne życie to życie świadome, to życie najwyższej jakości, życie głębokie, pełne i spełnione. Zatrzymaj się na chwilę, kiedy tylko sobie o tym przypomnisz. Lub ustaw sobie przypominacz w telefonie czy komputerze, który co jakiś czas będzie Ci przypominać o zatrzymaniu się. Weź wówczas kilka głębszych, świadomych wdechów i wydechów. I podziękuj za tę chwilę, za oddech, za życie, za to, że jesteś. J

Uważne jedzenie – ćwiczenie:

Umiejętności uważnego jedzenia nie nabierzemy z dnia na dzień. To jest proces, więc trzeba uzbroić się w cierpliwość i być dla siebie życzliwym, jeśli zapomni się być uważnym. Uważność nie jest nam dana z góry, trzeba się jej nauczyć, a to wymaga czasu. Zacznij od małych kroków.

Wybierz jeden posiłek w ciągu dnia, którego chociaż część możesz zjeść uważnie. Przygotuj przestrzeń – wyłącz telewizor, komputer, odłóż telefon. Zanim zaczniesz jeść, przyjrzyj się potrawie, powąchaj ją. Pierwszy kęs smakuj ze szczególną uważnością, analizując smak i fakturę jedzenia w ustach, a także doznania płynące z ciała. Przeżuwaj możliwie długo każdy kęs minimum 5-10 razy. Jeśli to za dużo na pierwszy raz, zjedz powoli choć kilka kęsów posiłku i poczuj różnicę. Być może już po jednej próbie uważnego powolnego jedzenia zauważysz korzyści: większą przyjemność z jedzenia, zmniejszenie ilości zjadanego jedzenia i lepsze trawienie pokarmu, a co za tym idzie – lepsze samopoczucie.

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *